powered by FreeFind
  Forsiden
  TV-SHOP
  TV-guide
  Kanaler
  Nett-TV
 
Humor
 
Bildeserier
  Kontakt

KATEGORIER:

  Canal+
  Digital-TV
  Diverse
  Lokal-TV
  Mediedager
  NRK
  TV2
  TV3
  TV-butikken
  TVNorge
  Utenriks
  Viasat


DIVERSE:

  Ja, det er mulig

  Radionytt.no

  Nettradio

  Reklame-
   produsenter

Liten nedgang for TV
Norsk Mediebarometer for 2006 viser nedgang for TV

Flere saker om Diverse


TVNYTT.NO - 30.03.07 - KYRRE DAHL
Statistisk sentralbyrå utarbeider hvert år Norsk Mediebarometer, som omhandler nordmenns medievaner. I år er det en liten nedgang for TV-tittingen.

OM TV I NORSK MEDIEBAROMETER:

83 prosent av befolkningen så på fjernsyn en gjennomsnittsdag i 2006. I 2005 var andelen 85 prosent. I gjennomsnitt brukte vi 2 timer og 28 minutter til fjernsynsseing per dag, som er omtrent det samme som året før. Tid til fjernsynsseing blant seerne var 3 timer. Menn har i de seinere åra sett noe mer på fjernsyn enn kvinner. I 2006 var denne forskjellen mellom kjønnene temmelig liten.

I alle aldersgrupper er det et stort flertall som ser på fjernsyn i løpet av dagen. Størst er den i aldersgruppen 9-12 år, med 91 prosent. Andelen er også svært stor i gruppene 13-15 år og 67-79 år. Det er den eldste delen av befolkningen som bruker mest tid til fjernsynsseing. TVseerne i gruppen 67-79 år bruker i gjennomsnitt 3 timer og 42 minutter per dag, mens seerne i alderen 9-12 år bruker 2 timer og 1 minutt. De med høy utdanning og de med høy inntekt bruker mindre tid enn andre til fjernsynsseing. Særlig pensjonister, men også hjemmearbeidende, bruker mer tid foran skjermen enn de som er i arbeid eller under utdanning.

I 2006 er første gang målingene viser at NRKs kanal 1 har en daglig seeroppslutning på mindre enn 50 prosent av befolkningen. NRK1 og NRK2 ligger også samlet under 50 prosent. TV 2 har derimot holdt seg over 50-prosentsgrensen, som er omtrent det samme som i 2005.

TVNorge har også holdt seg på omtrent samme nivå, mens TV3s oppslutning ser ut til å ha gått noe ned de siste to åra. Menn foretrekker å se på NRKs sendinger i noe større grad enn kvinner. Ellers er det liten forskjell i kanalvalget mellom menn og kvinner. NRK1 har en overvekt av middelaldrende og eldre personer blant sine seere, mens TVNorge og TV3 har en klar overrepresentasjon av barn og unge. TV 2 og NRK2 har en jevnere aldersmessig fordeling av sine seere. NRK har en liten overvekt av personer med lang utdanning, og TVNorge og TV3 har en overvekt av seere med kort utdanning. Kanalene har en ganske jevn oppslutning i alle deler av landet.

Nyhetssendingene er de fjernsynsprogrammene flest får med seg i løpet av en dag, på samme måte som for radio. Dernest følger TV-serier, underholdning og sport. Nyheter ser man særlig når man ser på NRK1 og TV 2. NRK2 har også flest seere på sine nyhetsprogrammer. De kommersielle kanalene TV3, TVNorge og TV 2 har særlig oppslutning om TV-serier. Middelaldrende og eldre er spesielt opptatt av nyheter, debatter og samfunnsinformasjon, mens TV-serier og populærmusikk er særlig populært blant de unge. TV-serier blir helst sett av kvinner, mest i aldersgruppen 16-24 år. Menn i alle aldre er de som foretrekker sportssendingene.

Her kan du lese mer om Norsk Mediebarometer

Kilde: SSB




Annonse


  DIVERSE:
RADIOINNHOLD
Nytt konsept for lokalradio og andre som trenger en programleder
Les mer...
  TV-SHOP:
DIREKTE TIL TV-SHOP
Flere TV-apparater i vår TV-SHOP
  ANNONSE:
Andre oppføringer:

Søk lån uten sikkerhet hos ToppFinans
www.toppfinans.com

Ja, Det er mulig
Reise billig og mye - en blogg
http://www.erdetmulig.no

Lånepenger24.no
Det er trygt å låne penger på internett. Les mer på lånepenger24.no


Digital-TV i bilen
Du kan få digitalt TV i bilen , alt du trenger er litt ekstrautstyr.

Dating på TV
Mer om dating-showet The Pick Up Artist

Eiendomsmeglere på TV
Komiserien Meglerne er en av høstens store satsinger fra TV2. Trenger du en ekte eiendomsmegler?

Vil du ha flere lesere?
Alle som driver et nettsted vil ha flere innom. Her er noen tips om hvordan du kan bli mer synlig på Google.

NYTTIGE RADIOSIDER:

Reklameprodusenter
Trenger du en stemme til en radioreklame, eller en lydproduksjon, her er en oversikt:
Radioreklame

Den nye radiobutikken
Har du lyst på ny radio? DAB eller FM? eller kanskje nettradio?
Kjøp en ny radio