Reklameomsetningen her i landet har økt med 12,1 % i år. Det viser Mediebarometeret fra MIO, Mediebyråenes Interesseorganisasjon, ved utgangen av august. Internett-reklamen har økt med hele 40,3 % sålangt i år til drøyt 481 millioner kroner. Dermed har internett nå en markedsandel på 10,4 % mot 8,3 % på samme tid i fjor. Likevel er det Andre medier som øker relativt mest, 54,9 %, mens direktereklame øker med 37,9 %
Det er ingen som mister omsetning, men TV og Radio gjør det generellt dårligst av alle mediekanaler. TV øker med bare 3,2 % til 1,45 milliarder kroner fram til utgangen av august. Dermed er ikke TV lenger størst i markedsandel. TV blir nemlig forbigått av Dagspresse, som faktisk klarer seg ganske bra, med en økning på 9.4 %. Radio gjør det nest dårligst med en økning på 5,4 % til 193 millioner kroner. Markedsandelen for radio er nå på 4,2 %, mot 4,4 % på samme tid i 2006.
|
|