TV er igjen den største mediekanalen i Norge. Det viser mediebarometeret for
oktober fra MIO, Mediebyråenes Interesseorganisasjon. TV hadde i årets 10 første måneder en markedsandel på 32,3 %
mot 31,7 % i september-målingen. Den gangen var Avisene størst, de er nå såvidt forbigått av TV med en andel på 32,1 %.
TV har likevel ingen grunn til å juble veldig høyt for markedsandelen er vesentlig lavere enn på samme tid i fjor,
og økningen i omsetning er bare på 3,4 %, mens den totale medieomsetningen øker med hele 12,1 % i årets
10 første måneder.
Nok en gang er det direktereklame (+41,6 %) og Internett (+39,7%) som øker mest. Det er sålangt i år
omsatt internettreklame for 640 millioner kroner og direktereklame for 479 millioner kroner. Det gir en markedsandel
på henholdsvis 10,4 % og 7,4 %. Totalt er det omsatt reklame for 6,15 millarder sålangt i år, ifølge MIO.
|
|