Omsetningen av TV-reklame har økt med 4,8 % sålangt i år, sammenlignet med
samme periode i fjor. Det viser tall fra MIO, Mediebyråenes Interesseorganisasjon. TV-omsetningen fram til
slutten av november var på 2,239 milliarder kroner. Det betyr at TV er landets største
mediekanal med en markedsandel på 32,7 %.
Medieomsetningen øker totalt med 11,5 % og det er internett og direkte reklame som øker mest, med
henholdsvis 39.0 og 40,2 %. Det er likevel fortsatt et stykke igjen før disse mediekanalene blir størst.
Internett har nå en markedsandel på 10,6 &, mens Direktereklame står for 7,8 % av omsetningen. Landets nest
største mediekanal er som vanlig dagsavisene, som har en markedsandel på 31,9 %.
Ingen har mistet omsetning siden i fjor, med det er fagpresse, andre medier og TV som
øker minst. Disse taper derfor markedsandeler sammenlignet med samme periode i fjor. Radio gjør
det nå bedre enn tidligere i år og øker med mer enn snittet, d.v.s. 13,1 %.
Kilde: MIO
|
|