Annonse

55 til 65 tommer er blitt folke-TVen

25.08.2017 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl ---- Følg oss på Twitter og Facebook

Nordmenn får ikke nok av mobiler, TVer og smartustyr. Det kommer fram i tilstandsrapporten for det norske forbrukerelektronikk-markedet etter årets første seks måneder. Målt i verdi ligger markedet for 2017 14 prosent over samme periode i fjor. Det er særlig salget av mobil, TV, smartutstyr og DAB som trekker salget oppover.

– Tilbakemeldingene fra bransjen er at nordmenn fortsetter å velge produkter i toppsegmentene, og at det i stor grad er årsaken til at markedet vokser, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm (bilde).

TV-salget øker med 18% målt i volum og 32% i verdi i første halvår 2017. Vi kjøper både større og mer avanserte TVer enn tidligere. – 55 til 65 tommer de siste årene blitt «folke-TVen», og tar nå med 48% av markedet. TVer med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer tar også en større del av markedet og utgjør nå 28% av salget, mot 19% i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Tar vi med de aller største TVene står skjermer på over 55 tommer for nesten halvparten av det norske TV-markedet. Mer tilgjengelig innhold i høy oppløsning på blant annet Netflix og YouTube har nok vært med på å drive andelen 4K-skjermer høyere. Vi ser også et hopp i andelen smart-TVer, opp fra 71% av totalmarkedet første halvår 2016 til 78% så langt i år.

Ikke overraskende har salget av DAB-radioer gjort et kraftig hopp i første halvår, på grunn av den pågående slukkingen av FM-nettet. Hele 35% sier de har kjøpt ny radio, mot 19% i samme periode i fjor. Det tilsvarer et salg på rundt 1,84 millioner DAB-radioer. Andelen som har kjøpt DAB-adapter til bil har også doblet seg i perioden, fra 5% av de spurte første halvår 2016 til 10% i 2017.

Mer om Diverse Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen

Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook

Annonse