Viaplay økte med 21 prosent i fjor

28.02.2018 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl ---- Følg oss på Twitter og Facebook

2017 var et sterkt år for Viaplay. Strømmetjenesten økte kundebasen med 21 prosent i Norden, blant annet takket være investeringer i egne dramaproduksjoner. Den nye, norske Viaplay-sjefen Børge Nielsen lover enda mer egenprodusert drama i årene som kommer.

Satsingen på nordisk innhold har gitt resultater: Antallet betalende kunder har fra 2016 til 2017 økt med 21 prosent i hele Norden og antallet startede strømmer har økt med 40,5 prosent sammenlignet med året før. I tillegg har antallet timer avspilt innhold i måneden per kunde økt med 25 prosent til 31,9 timer. Viaplays kunder har aldri sett på mer innhold. Også betalingsviljen i Viaplay Store (hvor du kan kjøpe og leie filmer) er blitt større. Fra 2016 til 2017 økte antall kjøp med 29 prosent. Viaplay Store tilbyr hovedsakelig filmer til kjøp og leie som nylig har gått på kino, i tillegg til noen eldre filmfavoritter.

Annonse

I januar ble Børge Nielsen ny salgs- og markedsdirektør i Viaplay Norge. Nå skal han sikre at veksten fortsetter også i 2018. – 2017 var vårt beste år noensinne, og vårt største fokus nå er å sørge for at veksten fortsetter. For å gjøre dette skal vi satse enda sterkere på egenprodusert innhold, blant annet gjennom krimthrilleren «Rig 45» med Jacob Oftebro i hovedrollen, og ikke minst «Wisting» med Sven Nordin, sier Nielsen.

Viaplay kan også avsløre at kundene har sakte, men sikkert begynt å vende tilbake til storskjermen, etter flere år med mobilen som den foretrukne favorittskjermen. For første gang siden Viaplay ble lansert i 2011 har konsum på store skjermer passert mobiltitting: 64 prosent av kundene ser innholdet på store skjermer, mens 61 prosent av kundene bruker mobilen. – Brukermønstre som dette blir påvirket av teknologien. Man kan se favorittinnholdet hvor og når man vil, og stadig flere får enkelt koblet opp strømmetjenester på den største tv-en i huset. At flere velger storskjermen er nok et bevis på at kvalitetsunderholdning fortsatt har en naturlig plass i stua, forteller Nielsen.

Mer om Viasat Kilde og Foto: Viasat / MTG

Annonse