Marte Ottemo, Kommunikasjonsjef i Elektronikkbransjen Foto: Stian Sønsteng

Selger færre, men dyrere TVer

22.08.2018 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse

TV-salget faller med 13 prosent, men gjennomsnittsprisen på TVene vi kjøper øker med tre prosent. Det viser salgstall for første halvår fra Elektronikkbransjen. – TVene blir stadig større. 55 til 65 tommer tar høyere andel av markedet, og i stod i første halvår for 58 prosent av salget. I samme periode i fjor hadde de 48 prosent av totalmarkedet. Vi ser også et kjempehopp i andelen TVer med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer. De utgjør nå hele 78 prosent av salget, mot 28 prosent i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Mer tilgjengelig innhold i høy oppløsning på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene, har nok vært med på å drive andelen 4K-TVer høyere. - Vi ser også et hopp i andelen smart-TVer, opp fra 78 prosent av totalmarkedet første halvår 2017 til 85 prosent så langt i år, sier Ottemo.

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio. 25 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 35 prosent i samme periode i fjor. – Salget av DAB-adapter til bil har likevel økt noe, her sier 19 prosent at de har kjøpt, mot 10 prosent i fjor, sier Ottemo.

For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen også med salget av såkalte digitale assistenter, smarthøyttalere som Google Home og Amazon Alexa, med i sin spørreundersøkelse. 120.000 nordmenn sier de allerede har anskaffet seg en slik høyttaler. – Vi forventer at det tallet kommer til å stige utover høsten, etter at blant annet Google har annonsert norsk språkstøtte for sitt produkt, sier Ottemo.

Kilde: Elektronikkbransjen - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook