TVene vokser kraftig

13.02.19 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse

Vi kjøper noen færre TVer, men til gjengjeld blir de betraktelig større, får enda høyere oppløsning og koster mer. Det viser tall fra Elektronikkbransjen.


Jan Røsholm - Foto: Elektronikkbransjen

Antall solgte TV-apparater falt fra 386.000 enheter i 2017 til 373.000 apparat i 2018, en nedgang på tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2018 øker likevel, opp seks prosent til like over tre milliarder kroner. – Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på hele 89 prosent av markedet, mot 47 prosent 2017. I tillegg kjøper vi stadig større TVer, og det bidrar til veksten i omsetning, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

I 2017 var like under 50 prosent av TV-salget i 55-65 tommers størrelse, mens i fjor var hele 55 prosent i kategorien som nå må kalles den nye folke-TVen. Også de største TVene på 66 tommer og mer øker, og står i 2018 for 3,1 prosent av totalsalget, mot 2,8 prosent i fjor. – I 2018 kommer også TVer med 8K-oppløsning til å ta markedsandeler, og da forventer vi at skjermene blir enda større, sier Røsholm.

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine. Andelen som bruker strømmetjenester fortsetter å stige, fra 61 prosent av norske husholdninger i 2017 til 63 prosent i fjor. Netflix er fortsatt mest populært, 55 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten, mot 51 prosent i 2017. 24 prosent sier de strømmer HBO, 17 prosent sier de har Viaplay, og den samme andelen har abonnement på TV 2 Sumo. NRKs nett-tjeneste er ikke med i oversikten. – Vi gjør oppmerksomme på at dette er antall husholdninger, det kan være flere abonnement i én husholdning, sier Røsholm.

Kilde: Elektronikkbransjen - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook