Solide tall fra TV2 for 2018

07.03.2019 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om TV2

Mediehuset TV 2 hadde i fjor en omsetning på 4,5 milliarder kroner og et driftsresultat på 391 millioner kroner.


Olav Sandnes FOTO: TV 2

– Omsetningsveksten skyldes i all hovedsak at flere vil ha tilgang til TV 2s innhold, og fordi vi blant annet vokser på brukerbetaling. Vi satser hardt på å bygge opp TV 2 Sumo både som selvstendig tjeneste og gjennom nye partnerskap. I 2018 har derfor antall abonnenter økt betraktelig. Framover blir strømmetjenesten, sammen med tv2.no, viktige plattformer for å nå ut til stadig flere med TV 2-innholdet, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes.

I 2018 har TV 2 Nyhetskanalen fortsatt veksten for femte år på rad, TV 2-organisasjonen har levert Fotball-VM til folket, og nysatsningen Senkveld med Helene og Stian som umiddelbart ble en seerfavoritt. Inntektene fra reklamemarkedet er i 2018 relativt stabile som følge av økt digital satsning, men også som følge av at reklamekjøpere anser TV som en effektiv og attraktiv plattform. Kostnadene for mediehuset økte i hovedsak som følge av Fotball-VM og kjøp av nye internasjonale fotballrettigheter. I 2018 har Mediehuset TV 2 et samlet resultat før skatt på 8,1 prosent av omsetningen.

Kostnadene vil fortsette å øke for inneværende år, det første året hvor TV 2 på ny har en allmennkringkasteravtale med den norske stat. I løpet av 2019s første måneder har TV 2 ansatt en rekke nye medarbeidere i Bergen, flere stillinger er lyst ut og vil snart bli besatt. – Allmennkringkasteravtalen stiller en rekke krav til TV 2s innhold og organisering. Vi øker spesielt satsningen innenfor nyheter ved hovedkontoret vårt i Bergen. Det koster penger, men er en investering vi har ønsket å gjøre, fordi den er en så viktig del av vårt samfunnsoppdrag, sier Sandnes.

Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook