Vi kjøper flere og større TV-apparater

28.08.2019 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE

Etter et fall i TV-salget i første halvår 2018, vokser nå salget med tre prosent.


Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

Salget av TV-apparater økte med 3 prosent i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske tall fra Elektronikkbransjen. Før det var det flere perioder med nedgang i TV-salget.

– Vi fortsetter å kjøpe større TVer. 55 tommer har de siste to årene vært folke-TVen, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

55 tommer står nå for 33 prosent av markedet hele første halvår, mens 65-tommerne går fra 17 til 22 prosent markedsandel. Også de aller største TVene, 75 tommer og oppover, tar en større del av kaken og stiger fra tre til 4,5 prosent av det norske markedet.

Også andelen TVer med 4K-oppløsning øker, og 92 prosent av TVer solgt i Norge støtter nå denne høye oppløsningen. Samme tall for første halvår 2018 var 85 prosent.

– Mer tilgjengelig innhold i 4K på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene har vært med på å øke andelen, sier Ottemo.

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio, halvannet år etter at FM-nettet stengte for de riksdekkende kanalene. 13 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 25 prosent i samme periode i fjor.

Kilde: Elektronikkbransjen - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook