Stor økning i brukerinntektene

11.11.2019 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE

Annonseinntektene faller, men de totale inntektene i TV-bransjen økte i 2018, som følge av en solid vekst i brukerinntektene.


- TV og radio har nærmest vært immune mot konkurransen fra de globale aktørene i kampen om de norske reklamekronene. 2018 er det første året vi ser at annonseinntektene faller, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Dette kommer fram i forbindelse med at Medietilsynet i dag offentliggjorde sin årlige rapport om økonomien i mediebransjen. Tapet i annonseinntekter er på 212 millioner kroner, eller 4,7 %, i 2018 sammenlignet med 2017.

Norske TV-seere betaler stadig mer for å se sport, film og annet populært innhold gjennom såkalte premium-TV-pakker og strømmetjenester, sier Velsand. Likevel har lønnsomheten falt, blant annet på grunn av dyre sportsrettigheter.

Kilde: Medietilsynet - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook