Strømme-økning ga TV2 et solid år

13.03.2020 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om TV2

En sterk økning i antall strømmekunder bidro til vekst for TV 2 i 2019.


Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2

TV 2 forbedret resultatet i 2019, til tross for at kostnadene økte gjennom det første året med ny allmenkringkasteravtale. Med koronapandemien som nå treffer Norge, vil 2020 bli et krevende år for TV 2, som for veldig mange andre virksomheter.

– I 2019 utviklet vi oss på nye flater og tok posisjoner, samtidig som vi leverer på et omfattende og viktig samfunnsoppdrag, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Omsetningen i TV 2 økte med 548 millioner kroner til 5.011 millioner kroner i 2019, mot 4.463 millioner året før. Driftsresultat etter resultat fra tilknyttede selskaper ble 420 millioner kroner, som er 30 millioner bedre enn i 2018. Både seerandelen og reklameinntektene gikk opp for TV 2, til tross for at det totale reklamemarkedet falt i samme periode.

– Den nye mediehverdagen gjør at vi må fortsette å endre oss løpende, fordi vi har en viktig jobb å gjøre for alle nordmenn fremover. Vår evne til å levere på samfunnsoppdraget vil kanskje mer en noen gang i TV 2s historie bli satt på prøve i ukene og månedene som kommer, sier Sandnes.

I 2019 økte TV 2s kostnader, inklusive resultat fra tilknyttede selskaper, med 518 millioner kroner til 4.591 millioner kroner. Det skyldes blant annet en økning i kostnadene relatert til internasjonale sportsrettigheter, satsingen på TV 2 Sumo, samt nyansettelser og utvikling i forbindelse med den kommersielle allmenkringkasteravtalen med staten.

– Avtalen stiller mange krav til oss, men dette er viktige investeringer. Det siste året har vi ansatt mange flinke folk som styrker TV 2 redaksjonelt, både i Bergen og Oslo, og vi har satset enda mer på norsk innhold, sier Sandnes.

Kilde: TV2 - Mer om TV2 - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook