Ny rekord i omsetning for RiksTV

20.04.2020 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE

TV-distributøren RiksTV fikk i 2019 et kraftig forbedret driftsresultat samt satte ny RiksTV-rekord i omsetning. - I tillegg registrerte vi en ekstra sterk utvikling det siste kvartalet i 2019, sier administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.


Jérôme Franck-Sætervoll FOTO: RiksTV

Driftsresultatet i 2019 ble på 53,3 millioner NOK mot 11,5 millioner NOK i 2018. Det betyr en økning på 41,8 millioner NOK fra 2018 til 2019. Årsresultatet landet i 2019 på 36,6 millioner NOK. Året før lød tilsvarende resultat på 2,6 millioner NOK.

-Vi ser en fin utvikling i nøkkeltallene og på de aller fleste områder. Det beste innholdet fra innland og utland i form av sport, filmer, serier, dokumentarer, nyheter og annen underholdning kombinert med bruksvennlige løsninger og tjenester har gjort RiksTV til en svært så attraktiv TV-distributør. Også strømmetjenesten Strim kan se tilbake på en solid vekst i 2019 – også det takket være innhold av beste klasse fra blant andre TV 2, NENT, Discovery, HBO Nordic, Viaplay, Disney og Paramount+, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Kostnadene til tvisten med TONO, som nå er avsluttet, er fordelt over 2018 og 2019. -Vi la TONO-saken bak oss i 2019. Vi ser mye positivt i året vi nå er inne i, selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet på flere områder. Det er derimot ingen tvil om at folk flest bruker mer tid på ny og tradisjonell TV i disse vanskelige tider, sier Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

RiksTV kan vise til en omsetning på 1,320 millioner NOK i 2019 mot 1,316 millioner NOK i 2018, en økning på 0,3 prosent. Dermed fikk TV-distributøren en oppgang i et marked med mye nedgang og stagnasjon i de senere årene. Aldri i RiksTVs 13 år gamle historie har selskapet omsatt for mer enn i fjor. -Selv om ikke omsetningsøkningen er stor, er vi veldig fornøyde med de tallene vi leverer i et marked med stor konkurranse, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Antall RiksTV-kunder ved utløpet av 2019 var på 246 470. Tilsvarende tall ved forrige årsskifte var på 253 130. Dette er kunder som abonnerte på en eller flere av RiksTVs tjenester. -Det er en tøff kamp om kundene, men også der leverer vi godt, selv om vi totalt sett opplevde en liten nedgang i 2019. Vi hadde en fin utvikling gjennom året og avsluttet med kundevekst siste kvartal, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Mye av suksessen tilskriver RiksTV-sjefen satsningen på distribusjon via fiber og strømmetjenesten Strim. - I løpet av 2019 har vi inngått avtaler med flere nye fiberleverandører om distribusjon av RiksTV, og vi fikk over 70 % flere kunder via fiber i 2019 enn i 2018. Når det gjelder Strim vi vil foreløpig ikke gå ut med abonnementstall her, men vi opplever en kraftig vekst i antall kunder, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Kilde: RiksTV - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook