Fremtiden er full av utfordringer

22.05.2020 - TVNYTT.NO - Sindre Møllerhaug - Mer om DIVERSE

Nordiske Mediedager var i år online. Koronakrisen ble det viktigste samtaleemnet på årets toppmøte. Sindre Møllerhaug fulgte konferansen for TVNytt.no


FOTO: Skjermdump NMD Online

På Nordiske Mediedager var det toppmøte med debatt, med Olav Terjeson Sandnes fra TV 2, Thor Gjermund Eriksen fra NRK, Kristin Skogen Lund fra Schibsted og Tine Austvoll Jensen fra Discovery Norge.

Permittering ligger langt inne, men i denne sitasjonen med korona var det helt nødvendig. Mediebransjen viste seg å ikke kunne garantere for at ingen mister jobben.

Erfaringen med hjemmekontor har vært bra, men det er ikke kult i lengden. Ansatte har sett viktigheten av å være tilstede i lokalene og møtes fysisk. Nå har bransjen lært dette.

Akkurat nå er utsiktene ikke så veldig lyse. Det vi trenger er debatt om journalistikk med kvalitet. Investeringer i produksjoner som det ikke blir noe av, gjør at mye penger gått tapt.

Fra lille Norge har det tross alt gått veldig bra. Aldri har det vært så mye trafikk med nyheter produsert fra hjemmekontor, med samarbeid og møter via Zoom og Microsoft Teams.

Bransjen har vært gjennom kutt før og har gjort feil, men man lærer ikke uten å gjøre feil. Spørsmålet er hvordan man skal finansiere dette på lang sikt.

Reklamemodellen går stadig i mer motbakke. Nå kommer flere globale aktører, blant annet lanserer Disney + i september. I tillegg har vi mange store medier som allerede er godt etablert i Norge. Det er viktig å treffe publikum for å gjøre folk fornøyd.

Alle var enige om at NRK lager mye bra. De har fordeler med finansieringen som ikke påvirkes av reklamemarkedet, men samtidig har de ikke ubegrenset med midler. De kan tilby alt gratis og reklamefritt.

- Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook