Annonse

November en sterk måned for reklame

15.12.2020 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge viser som forventet negative tall etter årets elleve første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. November isolert viser Mediebarometeret en sterk måned og tilbakegangen fra i fjor reduseres betraktelig.


Etter årets elleve første måneder viste reklameomsetningen via mediebyråene en nedgang på 10,6 prosent. Pr oktober var tallet minus 14,8 prosent. - November ble en meget sterk måned, dog må det nevnes at november i 2019 var en svak måned. Vi håper at desember bekrefter den positive utviklingen og at vi med dette, tross både et annerledes og krevende år, ender på best mulig måte, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Samtlige kanaler er akkumulert i minus også etter november måned, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Radio gjør det relativt bra og har en tilbakegang i forhold til i fjor på kun 2,2 prosent, noe som er gledelig. Kino, som nok er den mediekanalen som mest har vært preget av pandemien og smittevernregler, har en tilbakegang på 55,3 prosent

Internett holder plassen som den største reklamekanalen, med en andel av den totale reklameomsetningen på 39,3 prosent, mot tradisjonell TVs andel på 36,7 prosent – altså uendret de siste tre månedene. - Internett er ned med 4,2 prosent etter årets elleve første måneder. Spådommen om at mange, og flere enn noen gang, ville gjøre julehandel på nett har gått i oppfyllelse - og ikke minst har vi hatt Black Week, som forklarer denne positive utviklingen, sier Merete Mandt Larsen.

TV er på minus 8,6 prosent for årets elleve første måneder, mens kanalen pr oktober var 14,3 prosent ned. - Med en vaksine snart tilgjengelig for det norske folk, er det en positiv holdning å spore i markedet. Annonsører planlegger 2021 og det er en høy aktivitet hos mediebyråene. Jeg er mer optimistisk til avslutningen på året enn jeg var kun for kort tid siden, sier Merete Mandt Larsen

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 7 989 milliarder NOK i årets elleve første måneder, mot 8 837 milliarder NOK i samme periode i fjor.

Kilde: Mediebyråforeningen - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook


Annonse