Vi kjøper færre men dyrere TVer

27.08.2021 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE

Etter en kjempevekst i TV-salget i 2020, kjøpte nordmenn 4,5 prosent færre TVer i første halvår i år. Verdien av TV-salget øker derimot med nesten tre prosent, drevet av at vi velger betraktelig større skjermer.


Marte Ottemo - Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen

– 65 tommer og større står nå for 42 prosent av TV-markedet, mot 34 prosent i første del av 2020. Størst prosentvis vekst er det i de aller største TVene på over 75 tommer, som nå har en markedsandel på nesten 13 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen..

55-tommeren har de siste årene vært den mest populære størrelsen på norske TVer, men har i år blitt tatt igjen av 65 tommers TVer. De to størrelsene ligger nå helt likt , med 29 prosent hver av markedet.

Etter rekordvekst i 2020, fortsetter økningen i elektronikk-salget også i første halvår av 2021. Målt i verdi ligger markedet for første halvår 2021 hele 11 prosent høyere enn på samme tid i fjor.

– Vi hadde rekordvekst i salget første halvår i fjor, så vi var spente på hvordan utviklingen ville bli i årets seks første måneder. Nå viser det seg at veksten fortsetter, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Mye av årsaken ligger i at hjemmekontor, hjemmeskole og nedstenging på grunn av korona-pandemien i mange kommuner fortsatte langt ut i første halvår av 2021.

– Mange nordmenn har måttet rigge seg for å jobbe hjemme, og underholdning i en periode hvor mange barn og unge har hatt begrensninger på skole og fritidsaktiviteter har økt salget av spillrelaterte produkter på samme tid, sier Røsholm.

Tilbakemeldinger fra kjedene viser at hjemmekontorutstyr som webkamera, mus, tastatur, eksterne skjermer og høyttalere er produktkategoriene som øker mest. Innen gaming er det vekst både i konsollsalget, spill-PCer, skjermer og tilbehør som hodetelefoner, mus og tastatur.

For første gang gjør Stiftelsen Elektronikkbransjen en undersøkelse for å se om nordmenn er villige til å kjøpe brukte elektronikkprodukter. 56 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet. Mobil og TV er det mest populære produkttypene å kjøpe brukt, deretter følger hvitevarer.

Kilde: Elektronikkbransjen - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook