Annonse

VGTV gikk for langt i omtale

20.05.2022 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse

I en episode av Harm & Hegseth på VGTV i april omtalte programlederne sponsede premier fra Kondomeriet mer omfattende enn det er lov til, mener Medietilsynet.


– Dette er et klart brudd på reglene, og vi gir VGTV en advarsel for bruddet, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, i en pressemelding.

Sponsede premier i et program skal ikke presenteres mer omfattende enn det som er nødvendig for å få vite hva premien er, og hvem som har gitt premien. Reglene i kringkastingsloven er til for å unngå at reklame blir blandet inn i det redaksjonelle innholdet og skaper tvil om hva som er hva.

– I dette tilfellet går premiepresentasjonen lenger enn det som er tillatt etter regelverket. I vurderingen har vi lagt vekt på at egenskapene til premieproduktene blir skildret i positive ordelag, i tillegg til at programlederne viste til egne positive erfaringer med produktene, sier Sekkelsten.

VGTV uttaler til Medietilsynet at det er satt i verk konkrete tiltak for å sikre at regelverket blir fulgt i framtiden. – Vi er tilfredse med at VGTV har gått gjennom rutinene sine for å sikre at reglene blir fulgt. Medietilsynet har gitt sanksjoner i form av advarsel i liknende saker hos andre aktører. Derfor får VGTV tilsvarende reaksjon, sier Sekkelsten.

Mer om Diverse - Følg TVNytt.no på - og RSS: