Annonse


Camilla Bjørn blir ny programdirektør

16.02.2023 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om NRK TV

Stillingen er nyopprettet og skal lede den nye Programdivisjonen lokalisert i Oslo og på Marienlyst. Divisjonen er en sammenslåing av Marienlystdivisjonen og produksjonsavdelingen i Teknologidivisjonen.


. Camilla Bjørn. FOTO: OLE KALAND / NRK

Programdivisjonen blir landets største produksjonsmiljø, med et bredt spenn i oppdrag og oppgaver og vil bestå av om lag 975 ansatte. Bakgrunnen for opprettelsen av divisjonen er det potensial som ligger i at flere fagmiljøer jobber sammen fra starten på et prosjekt, og korte ned veien fra ide til ferdig produkt.

– Jeg er veldig glad for å få Camilla Bjørn med på laget, sier kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen. I henne får vi en engasjert og strategisk sterk leder, med hjerte for NRKs oppdrag og publikums behov.

Camilla Bjørn (39) har de siste seks årene vært programredaktør for P3. Hun sier dette om den nye jobben:

– Programdivisjonen er full av dyktige folk som brenner for både faget sitt og NRKs oppdrag. Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben med å forme en offensiv divisjon sammen med dem. Det vi lager spiller en stor og viktig rolle i folks liv, og vi skal jobbe hardt for å beholde og forsterke denne tilliten hos publikum. Dette blir en krevende oppgave i dagens tøffe, internasjonale konkurransesituasjon. Nordmenn har et enormt innholdstilbud å velge mellom. Aldri har det vært viktigere å lage sterkt og relevant norsk innhold som vi kan samle oss rundt, sier Camilla Bjørn.

Før Camilla Bjørn kom til NRK i 2016, jobbet hun 11 år i VG. Der ledet hun blant annet Rampelys-redaksjonen, og hadde ansvar for å bygge opp og videreutvikle VG’s nisjetjenester som Godt.no, MinMote.no og Vektklubb. I 2014 ble Bjørn kåret til «Årets kvinnelige talent» i mediebransjen. I juryens begrunnelse het det at hun er en «åpen og uredd, målrettet og engasjerende leder som evner å skape resultater».

Bjørn starter i jobben som programdirektør 1. april:

– Det første vi skal gjøre er å se på den nye divisjonens organisering og finne ut hvordan vi skal jobbe sammen. Det er viktig for oss at vi når ut med innholdet vårt til alle i Norge, også på våre digitale plattformer. For å få det til må vi bruke den kompetansen og de ressursene som er i NRK på best mulig vis, sier Camilla Bjørn.

Mer om NRK TV - Følg TVNytt.no på - og RSS:

Annonse