03.06.2025 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Streaming
Fra og med neste sesong blir Disney+ strømmeplattformen for UEFA Women’s Champions League i hele Europa. Abonnenter kan se alle kampene i ligaen direkte, uten ekstra kostnad. The Walt Disney Company har sikret seg rettighetene i en femårsperiode, fra 2025/26- til 2029/30-sesongen.
Foto: leezathomas099 / Pixabay
Sendingene vil lanseres på Disney+ ved seriestart i oktober 2025, og Disney+ blir da den eneste plattformen hvor publikum kan se alle kampene direktesendt fra start til slutt. Avtalen markerer en ny æra for UEFA Women’s Champions League, samtidig som UEFA introduserer et nytt serieformat med 18 lag. Resultatet blir mer spenning, større oppgjør og økt uforutsigbarhet – helt frem til finalen på Ullevaal Stadion i Oslo i 2026. Alle de 75 kampene i turneringen sendes direkte på Disney+.
Med den nye avtalen fortsetter den økende fremgangen for kvinnefotballen, og sikrer dekning av høy kvalitet og stor eksponering for fotballfans i alle aldre. ESPN, Disneys verdensledende sportsmerkevare, vil produsere kampene med kommentering på flere språk, samt innhold før og etter kampene. Med over 45 års erfaring fra store turneringer i fotball, basketball, ishockey og tennis, viderefører ESPN sin sportsarv på Disney+, som nylig har lansert UEFA Europa League og UEFA Conference League i Danmark og Sverige.
Siden 2020 har UEFA Playmakers bidratt til å skape lidenskapelig interesse for fotball blant jenter i hele Europa. Programmet bruker elementer fra Disneys historiefortelling til å gjøre aktivitetene tilgjengelige og motiverende for jenter i alderen 5 til 8 år. Så langt har over 132 000 jenter deltatt i programmet, som legger til rette for mestring, bevegelsesglede og sosialt fellesskap. UEFA Playmakers tilbys nå på over 6300 sentre i 46 land, og nesten 8000 kvalifiserte trenere leder øktene – mange av dem med dette som sin første trenererfaring. På bakgrunn av programmets suksess er avtalen mellom UEFA og Disney nylig forlenget til 2027.
– UEFA Women’s Champions League representerer det aller beste innen fotballprestasjon, dedikasjon og lidenskap. Å kunne tilby denne imponerende turneringen til Disney+-kunder og publikum viser vårt engasjement for å levere et bredt spekter av sterk og dynamisk underholdning. Ettersom kvinnefotballen fortsetter å vokse i popularitet verden over, er vi stolte over å kunne gi Disney+-abonnenter i hele Europa tilgang til spenningen i hver eneste kamp – uten ekstra kostnad, sier Karl Holmes, General Manager Disney+ i Europa, Midtøsten og Afrika.
– UEFA Women’s Champions League har hatt en imponerende vekst de siste årene, med publikumsrekorder, høyere sportslig nivå og økende global interesse. De nye TV-avtalene gjenspeiler ikke bare denne utviklingen, men markerer også viktige milepæler i arbeidet med å utvikle kvinnefotballen i Europa videre. Det understreker den voksende betydningen og tiltrekningskraften sporten har for fans over hele verden. Vi ser frem til å samarbeide med Disney+ og våre kringkastingspartnere for å fortsette å løfte kvinnefotballen i Europa, sier Guy-Laurent Epstein, Co-Managing Director, UC3.
Mer om Streaming - Følg TVNytt.no på